Applitech B.V. Control Systems & Powerdistribution houdt zich bezig met het ontwerpen, fabriceren en onderhoud van…
De flexibele en betrouwbare service van Applitech: Specialist in energiesystemen
Al ruim 20 jaar is Applitech dé specialist op het gebied van het ontwerpen, fabriceren, aansturen en onderhouden van besturing- en verdeelsystemen op energiegebied. Naast de kwaliteit van de systemen, staat Applitech ook bekend om zijn uitstekende service en onderhoud, geleid vanuit zijn eigen serviceafdeling. Bart Venema, servicemanager bij Applitech vertelt ons hier meer over.
De serviceafdeling in de huidige vorm is in 2012 door directeur John de Leur opgericht. Bart Venema legt uit: “In eerst instantie om de door Applitech geleverde vermogensautomaten in de glasbouw te onderhouden. Met het groeien van het werkveld, groeide de afdeling uiteraard mee.” In 2019 werd Bart door Applitech gevraagd om manager van de serviceafdeling te worden. Bart: “Ik ben na mijn tijd bij het Korps Mariniers, bij Applitech gaan werken op de afdeling paneelbouw, en door die ervaring weet ik heel goed wat er bij het verlenen van services en het uitvoeren van onderhoud komt kijken.”
Kun je in het kort uitleggen wat jullie systemen precies doen?
Bart: “Onze systemen zijn besturings- en laagspanning-verdeelsystemen voor energiedistributie. Je moet de systemen eigenlijk zien als grote groepenkasten voor laagspanning. Dan moet je wel denken aan vermogens die honderd keer zo groot zijn als die in de meterkast bij jou thuis. Zo heeft een huisaansluiting een vermogen van 25 ampère, wij maken laagspanning verdeelsystemen welke geschikt zijn tot maximaal 7.000 ampère.
De systemen die wij bouwen zijn voornamelijk verdeel- en besturingssystemen voor noodstroomgeneratoren, waarbij je moet denken aan de installaties in ziekenhuizen, datacenters, banken en uiteraard allerlei andere industriële toepassingen. Ook leveren wij veel laagspanningsverdelers en besturingspanelen voor gasmotoren voor de eerdergenoemde tuinbouw, die worden gebruikt voor de belichting van de teelt in de kassen.”
“Door de huidige energietransitie zien wij de toekomst met veel vertrouwen tegemoet”
Al met al klinkt dat als een hoop werk!
“Dat is het zeker. Door de huidige energietransitie zien wij de toekomst met veel vertrouwen tegemoet. Er moeten de komende jaren enorm veel nieuwe netaansluitingen worden gerealiseerd voor bijvoorbeeld laadpleinen voor vrachtwagen en stadsbussen. Ook deze nieuwe installaties zullen het nodige onderhoud van ons vragen, waarbij onze uitstekende serviceverlening van groot belang is.”
Uit hoeveel man bestaat jullie serviceafdeling?
“Op dit moment bestaat onze afdeling uit twaalf personen. Vier personen op kantoor, waarvan een planner, een coördinator, een accountmanager en uiteraard ikzelf als servicemanager. Inmiddels bestaat onze buitendienst uit acht personen. Dat zijn onze service-engineers, die bij onze klanten langsgaan voor het onderhoud, reparatie en/of vervanging van onze systemen. We hebben ontzettend veel werk, mede doordat veel verouderde installaties niet meer voldoen aan de wensen van de klant. Denk hierbij aan de ontwikkelingen op het gebied van zonnepanelen, laadpalen, accuopslag en duurzame stroomopwekking.”
“Onze klanten bevinden zich inmiddels over de hele wereld”
Waar bevinden jullie klanten zich?
“Onze klanten bevinden zich inmiddels over de hele wereld. Allemaal organisaties waarbij het belangrijk is dat de energie gewaarborgd blijft en, als er zich dan een probleem voordoet, er een noodvoorziening wordt ingeschakeld. Denk aan datacenters, luchthavens, ziekenhuizen, banken, maar ook aan productieplatforms in de offshore. De kwaliteit en de snelheid van onze service is dan ook erg belangrijk. Gelukkig hebben wij die twee waarden hoog in het vaandel staan. Wij hebben een gouden combinatie van de juiste mensen, het juiste materieel en flexibiliteit. Hierdoor zijn wij in staat om onze klanten goed en snel te helpen.”
Hoe helpen jullie de klanten in het buitenland?
“In eerste instantie met onze vakkundige en snelle hulp op afstand. Als er iets aan de hand is, gaan we met de klant in contact en trachten we samen een analyse te maken van het probleem. Hierbij kunnen we technische ondersteuning op afstand verlenen via e-mail, telefoon of een videoverbinding. Als het de klant niet lukt om met onze assistentie zelf het probleem te verhelpen, dan kunnen wij in overleg met de opdrachtgever een van onze service-engineers naar locatie sturen. Mocht dit nodig zijn, dan stappen wij in de auto, vliegtuig en soms zelfs in de helikopter om op locatie het probleem te verhelpen. De helikopter wordt gebruikt aangezien we ook een heel aantal klanten hebben die actief zijn in de offshore.”
Klant is koning dus!
“Ja, dat kun je wel zeggen. Naast onze jarenlange kennis en ervaring, luisteren we altijd goed naar de wensen van de klant en zijn ook flexibel om allerlei soorten opdrachten aan te nemen. Zo hebben wij een eigen flex-line systeem, waardoor we op maat energieverdelers kunnen produceren. Hiermee kunnen we systeemkasten in allerlei maten leveren, uiteraard op basis van de wensen van de klant. We hebben dus een hoog ervarings-, kennis- en serviceniveau en werken daarbij onafhankelijk van leveranciers. En reserveapparatuur hebben wij altijd op voorraad. In Nederland zijn we daar redelijk uniek in. Omdat de zekerheid op energie steeds belangrijker wordt, kiezen dan ook een hoop grote klanten voor ons. We zijn misschien wat duurder dan onze concurrenten, maar dan krijg je wel zekerheid en kwaliteit.”
“Iedere dag sta je voor een andere uitdaging”
Wat is zo mooi aan jullie branche?
“Iedere dag sta je voor een andere uitdaging. Vandaag doe je het onderhoud van een laagspanningspaneel of een vermogensautomaat, morgen ben je een compleet veld in een verdeler, inclusief het benodigde koperwerk, aan het aanpassen en overmorgen ga je met een helikopter naar een boorplatform om aanpassingen te verrichten of een controle te doen. Een ontzettend mooi en veelzijdig werkveld dus!”